·  ANASAYFA  
·  AVRUPA HABER  
·  MEDYA  
·  EKONOMI  
·  FIRMALAR  
·  SPOR  
·  YAZARLAR  
·  BASIN ÖZETLERI  
·  COCUKLAR  
·  KADIN & YASAM  
·  BEDAVA POST  
·  DOWNLOAD  
·  TREIBER  
   
   


GENİŞ AÇI
                                                               Hayrettin Çakmak
 
 
info@turkpartner.de


SİYA VİYA

    Cumhuriyetin ilanından bu yana 83 yıl geçti. Cumhuriyet nedir? diye bir kamuoyu araştırması yapılsa; çıkacak sonucu ciddi şekilde merak ediyorum. Çünkü cumhuriyet’e yüklenen anlamlara bakıyorum da büyük çoğunluğu cumhuriyeti değil demokrasiyi tarif ediyor. Keza “Monarşi” de genellikle demokrasinin zıddı olarak anlamlandırılmakta ve algılanmakta.

    Cumhuriyetin demokrasi, monarşinin de demokrasinin zıddı anlayışı, hem ampirik olarak yanlıştır, hemde toplumumuzun önemli bir kesiminin bu alanda derinliği olmayan kalıplaşmış (komprime) bir bilgiye sahip olduğunu göstermektedir.
Komşumuz İran, eski SSCB, Saddam dönemi Irak’ın yönetim biçimi cumhuriyettir. Fakat bu devletlerin ne denli demokratik bir yapıya sahip olduklarını anlatmaya gerek yok sanırım. Hatta kötü bir örnek olarak
Stalin SSCB’si, Nazi Almanyası gibi yirminci yüzyılda görülen en korkunç totaliter rejimler, cumhuriyetlerin içinden çıkmışlardır Buna karşın Hollanda, Belçika, Norveç, Japonya, İsveç, Danimarka, Birleşik Krallık (İngiltere), Kanada..gibi ülkeler birer cumhuriyet değil monarşidir. Buna rağmen bu ülkelerin çok uzun zamandan bu yana demokratik rejimleri kesintiye uğramadan devam etmektedir.

    Birbirinin zıddı olan iki kavram Cumhuriyet ile Monarşi’dir. Çünkü tarihi veriler ele alınarak bir tanım/kıyaslama yapılırsa; Monarşi’de irsi (hanedan, babadan oğula..) bir intikal vardır. Cumhuriyet’te ise böyle bir intikal biçimi yoktur.

    Keza cumhuriyet ile demokrasi arasında matematiksel bir bağ kurulması teorik olarak da, ampirik olarak da yanlıştır. Bir devletin Cumhuriyet olması onun demokratik olmasını gerektirmiyor. Demokratik te olabilir, anti-demokratik te olabilir. Aynı şekilde monarşik bir düzen, anti-demokratik olabileceği gibi demokratik te olabiliyor.
    Bir diğer yanlış algılamada; Cumhuriyet  ile laiklik, monarşi ile teokrasi arasında doğrudan bir paralellik kurulmasıdır. İran bir cumhuriyettir ama dine dayalı bir devlettir. Diğer yandan Belçika ve Hollanda monarşileri ise birer laik devlettir..


    Bizde demokratik uygulama cumhuriyetten daha eskidir.1876 da ilan edilen 1.meşrutiyet ve 1908 de ilan edilen 2.meşrutiyet denemeleri. Monarşiden daha ileri bir rejim olan Cumhuriyet rejimine geçişte bu denemelerin zihni alt yapının oluşmasında rol aldığını/ufuk açtığını düşünüyorum.

    Bu gün Türkiye’de herkes cumhuriyetçidir. Marjinal boyutta bile Cumhuriyet karşıtı bir kesimin olduğuna inanmayanlardanım.
    Peki neden kuşku duyuluyor? Yada sorun nedir?
    Sorun demokrasi/demokratikleşme sorunudur.
    Dışarıdan bir kavramı taransfer edeceksiniz, içini boşaltacaksınız, sonrada kendinize göre doldurmaya kalkarsanız bu günkü sorunlar kaçınılmaz olur..
    Biliyoruz ki cumhuriyet bir rejim, demokrasi ise rejimlerin niteliği/vasfı dır. Demek ki demokratikleşme ile sistemin niteliğini dolayısıyla standardını yükseltebiliriz.
    Oysa biz deyim yerindeyse tam bir mehteran demokrasi ile 21.yüzyıla girdik. Güya cumhuriyeti koruma adına, demokrasiyi askıya aldık/gerilettik, hukuk sistemimizi siyasallaştı iddialarının gölgesinden çıkaramadık. Çoğunluğun despotizmini önleme görüntüsü altında kendimize has bir kuvvetler ayrılığı oluşturduk. Kendimize has diyorum çünkü davul-tokmak dengesini tutturamadık. Bugün Türkiye’deki erkler içerisinde yetkili olup sorumlu olmayan erkler var, dokunulamayan erkler var. Batı demorasilerinde devlet başkanı hükümet çekişmesi 17 ve 18. asırda hükümet lehine çözümlenmiştir. İngiltere’de bilinen en son imza krizi 1707 yılında yaşanmıştır. Biz ise 21.asırda bu çağı geçmiş (anakronik) sıkıntıyı yaşıyoruz.

    Demokrasiyi içselleştiremedik, doğrusu içselleştirmek için yeterli zamanımızın olduğunu da söyleyemem.1961 anayasası 
(Atatürk döneminde yapılan 1921 ve 1924 anayasalarının aksine “Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir` prensibini kontrol mekanizmaları ile bölmesine rağmen) o günün şartlarında özgürlükler noktasında ileri bir anayasa sayılırdı. Demokrasi açısından öne doğru iki adım attık diyebiliriz. Ama  reaksiyoner formu ve tepki gerekçeleriyle hazırlanan 1982 anayasası ile geriye doğru attığımız adımların hesabını yapan varmı? Bu anayasayı özgürlükçü bir anayasa haline getirmek için olağan dönemde hem toplum hemde Meclisimiz yorulmuştur. Halen yeni değişikliklere ihtiyacı olan bir anayasamız var. Bütün bu yaşananlardan sonra demokrasi serüvenimize Siya Demokrasi desek daha uygun düşer. Oysa 1961 anayasası ıle özgürlükler alanında sağlanan kazanımların üzerine Viya Demokrasi demeliydik. Demedik/diyemedik, üniform yapının dışına çıkamadık bir türlü. Hep ödevleri olan bir toplum çizgisinde inat ettik. Oysa demokrasilerde haklar ödevlerden, birey ise vatandaştan önce gelir. Cumhuriyet monist / tek tipçi görüntüden arınıp demokrasinin çoğulculuğuna evrilmediği sürece dünya siyasetinin varoşundan merkezine taşınmak mümkün değildir.

    Tartışmamız, sorgulamamız gerekenleri değil, manipüle edilen konuları tartışır göründük. Aslında tartışmadık, kavga ettirildik, kamplaşma tuzağına düştük/düşürüldük. Ayrıca toplumun büyük bir kesimi henüz tebea bilincinden vatandaşlık bilincine geçemediği için de taraftar bulamadık. Çünkü çoğunluk duyarlı olmadığı için en iyi ifadeyle “zararsız olsalar bile yarasız bir yığın” olarak durdu. Hatta tartışmaya çalışanlar, psikolojisi bozuk insanlar olarak yaftalandı. Demokratik cesaretin yerine,  anti-demokratik esaret kabul görünce;halkı en mutsuz ülkeler arasında yer aldığımızın nedenlerini araştıramadık, sorgulayamadık.
   
(OECD verilerine göre çalışabilir nüfus içinde öğrenim görme süremiz  3.7 yıldır.yani ilkokul 4.sınıftan terk konumundayız.Bu oran Almanya’da 13.3 yıl,Avusturya ve İngiltere’de 12.5 yıl, Yunanistan’da bile 10.6 yıldır.Keza BM.”İnsani gelişmişlik endeksi” verilerine göre okula gitme çağına göre okullaşma oranı: AB ortalaması %90 bizde ise %60.Son bir oranlama da, Doğumlarda meydana gelen çocuk ölümleri oranı..BM verilerine göre Almanya,Fransa , Litvanya,Polonya,Macaristan vb. gibi ülkelerde her 1000 çocukta 10 sayısını bulmazken bizde bu rakam 40’ı bulmakta. 9.1.2003 Vatan S.Batum)
    Bu gün şikayet ettiğimiz müneccimvari niyet okuma, korku ve vehimlere dayalı reflekslerimizi de kalıtsal bulduğumu söylemeliyim. Çünkü devletin bekası için masum şehzadeleri boğmak, terk edemediğimiz bir gelenektir.Her dönem korkutacak bir öcü bulduk. (Soğuk savaş döneminde Nato üyesi bir ülke komünist olma tehlikesiyle korkutuldu, şimdi de AB ile müzakere sürecinde olmamıza rağmen irtica ile korkutulması bir komedidir)   

Sonuç olarak;halkına ve temsilcilerine güvenmeyip,devlet payını adeta sahiplenerek,deyim yerindeyse ayak işlerini halkın temsilcilerine bırakan yapılanmaya ne kadar  demokrasi diyebiliriz? Demokraside esas olan “ temsil ve katılımdır”  bu alanın daraltılması, egemenliğin kullanılmasında Meclis payının belli mekanizmalarla azaltılması ve engellenmesi, sistemi “ideolojik ve politik” bir hegemonyaya döndürmektedir ki, bu da demokrasinin ne olmadığını gösteren tersinden bir tarif olsa gerek.

13.06.06

SAYFA BAŞI



Yazarın diğer yazıları:

Siya Viya

   
SAYFA BASI

| Ana Sayfa | Haberler| Gazeteler | Ekonomi | Firmalar | Spor | Yazarlar 

Copyright © Mima Datentechnik / Jülicherstr.20 / 52070 Aachen / Deutschland
Tel:
+49 (241) 900 57 50 (pbx)  Fax: +49 (241) 99 777 57  
e-posta:
info@Turkpartner.de
Bu site Mima Datentechnik Internet Servisi tarafýndan hazýrlanmaktadýr

Hasan Kayıhan
Farkında mısınız?
Mahmut Aşkar
Hele “Medeni”ye Bak!
Yılmaz Kuzucu
İnternet, gençlik ve biz
Fikret Ekin
Yine İnsan
Ali Kılıçarslan
“Almanca'yı Koruma Yasası” mı?
M. Ali Aladağ
Alman Bastırınca....
Hidayet Kayaalp
Kış Raporu
Osman Seçmez
Vergi Rekortmenleri…,  TARIM
Haldun Çancı
Bir iktidarın sonu
Prof. Dr. Mehmet Ali KÖRPINAR
Ülkemizden çalınan tarihi eserlerimize sahip çıkalım
Prof. Dr. Ümit Özdağ
12 Eylül Öncesi Hesaplaşması ve Sol Kültürel Terör
Tevfik Abdin
İstanbul’da BENİ HEP ALDATTILAR...
Yakup Yurt
Kısır Döngü veya Kuyruğunu Isıran Yılan
Üzeyir Lokman Çaycı
Yolcular
Veli Kalli
Sorunumuz Kuş Gribi Değil
Prof. Dr. İbrahim Ortaş
Yeni Yıl Bilim ve Üniversitelere Ne Getiriyor, Ne Götürüyor?
Şefik Kantar
Ey Alman, Titre ve Kendine Dön !
Ayten Kılıçarslan
Türkler şiddet kurbanı
Erhan Türbedar
Kosova’ya İki Yeni Bakanlık Devrediliyor (?)
Dr. Nebil Bozdoğan
Ameliyatsız Yüz Gençleştirmede Son Nokta
Orhan Aras
İnsanlık öldü mü?
Serdar Çelebi
Fransa olayları ve Avrupa’da ‘Yeni Irkçılık’
Yakup Tufan
Fransa’nın İmajı
Sebahattin Çelebi
kadıköy
Mustafa Can
Bayram Gelince Bir Şeyler Olur Bana Canım....
Nuran Yelkenci
Bin Aydan Daha Hayırlı Olan, Ramazan Ayı
Betül Parlar
Hey du...
Şensel Aşkın
Bilginin/Doğruların Etkinliği
İsmail Tüysüz
Son İki büyük Revulusyonda İstanbul`un Önemi
Halil Gülel
Gerçek Güzellik
Muhsin Ceylan
Berlin’e hayali bir soru
Ozan Yusuf Polatoğlu
Bir taraf ‘şan’ (!) alıyor
Bir taraf ‘perişan’ oluyor
Sizden Biri
Sen neymişsin be abi?
Alperen Çelik
Yeni Vietnam IRAK
İsmail Altıntaş
İslâm Dininin Engellilere Sağladığı Kolaylıklar
Latif Çelik
Ayný acýyý duyanlar en samimi olanlardýr
Fazlı Arabacı
Yaralı bir bilinç